maandag 21 januari 2008

the white-tailed eagle


de afgelopen twee zomers hebben we voor nederland een toch wel uniek gebeuren op de voet kunnen volgen, namelijk het nestelen en broeden van de zeearend of wel the white-tailed eagle, ik heb regelmatig via de webcam van staatsbosbeheer zitten genieten van de unieke beelden waarvan ik hieronder een paar koppelingen zet.
klik op de foto's voor een een mooie scherpe vergroting.

2006


http://www.staatsbosbeheer.nl/actueel/zeearend/archief/media/zeearendjongvliegtuit.wmv

2007


http://www.staatsbosbeheer.nl/actueel/zeearend/archief/media/Zeearend_OvP_07.wmv

helaas heb ik ze niet op onze poldertochten mogen spotten maar ben wel van plan de komende zomer de nieuwe wandelroute door de oostvaardersplassen te bewandelen en te proberen de zeearenden die ongetwijfeld terug zullen komen zelf op de foto vast te leggen, zal alleen een wat betere camera moeten hebben want mijn ouwe HPtje is niet echt geschikt voor de grotere afstanden en daar ik niet verwacht dat ze voor me gaan poseren moet ik daar wat voor regelen, ik weet wel een leuke bijv., Canon EOS-1D Mark II, maar dat zit er ff niet in denk ik is iets boven het budget $2,749.95 ,ondanks dat de dollar laag staat is het toch een beetje veel!
deze camera is gebruikt voor de foto boven die in werkelijkheid veel groter is en ruim 4mb.
er staan meer hele mooie foto's op

http://www.staatsbosbeheer.nl/actueel/zeearend/default.asp?id={8301F776-F5D0-46A9-8432-99B08D34A3AC}







7 reacties:

Anoniem zei

Gohm, Jan, wat leuk! Ik wist niet dat we in Nederland zulke grote roofdieren hadden.

Anoniem zei

Goh, Jan, wat leuk! Ik wist niet dat we in Nederland zulke grote roofdieren hadden.

Anoniem zei

Sorry, nu staat het er twee keer. Ik had alleen de tikfout willen verbeteren.

Berend Peter zei

Wat een schitterende beesten zijn dat toch! Laten we hopen dat er nog een aantal nesten bijkomen. Hoe is het met de eitjes? Bij ons is het na een paar vreugdevolle dagen (1x 6+1x7) weer terug naar twee, hooguit 3 per dag.

de sista zei

Jonge tuinman -

Jan, ik zie niet hoe ik op je foto links kan reageren, daar waar er nu 'jonge tuinman' staat. Dus reageer ik even hier. Leuke foto! Waar, wanneer en wat?

jan zei

sista
ben nog aan het uitzoeken wanneer maar ik denk dat het bij een huisje is wat pa huurde of leende, ik meen dat het de oehoe heette.
timb.man
heb zo ongeveer om de dag een eitje, vandaag zelfs ook en ondanks dat ik er gisteren ook 1 had.

Anoniem zei

eieren ik wil ook wel van die eieren