vrijdag 3 juni 2011

met water spelen is leuk, maar!!!!!!!!

het spelen met water is als kind al leuk, en ik, nu als groter kind vind het nog steeds leuk, maar het onder controle krijgen en houden van water vergt toch wat meer dan speelsheid alleen



al een paar keer heb ik de vijver moeten bijvullen, nu zou je zeggen dat is niet zo gek met dat droge weer en dat is natuurlijk ook zo, maar ik verloor zo'n duizend liter in de drie dagen en dat is op zijn zachts gezegt wel veel.
het verlies was alleen wanneer het riviertje aanstond dus dat was duidelijk, dan weet je tenminste waar je moet zoeken denk je en dat is gedeeltelijk ook waar, maar ik heb nog een fout gemaakt en dat heeft te maken met het oude watervalletje, heb dat grindbed gewoon laten liggen en er een walletje met grote stenen overheen gebouwd met daar weer aarde achter, foutje dat werkt als een spons die aarde sukt de vijver leeg, wel goed voor de planten maar een beetje te veel



een grote water verbruiker is de eendagsbloem die bij mij nu zijn laatste dag gehad heeft, ik heb er twee en ze zijn mooi zolang het niet gewaait heeft, daarna is het net of er een feestje midden in de plant is geweest, heb me daar al vaker aan geergerd dus eruit, een paar stukken bewaar ik in mijn verzamelgebiedje maar de rest gaat op de komposthoop en worden door de kippen uit elkaar getrokken en op lekkers gecontroleerd



al met al weer een kaalslag, maar het geeft wel weer meer zicht op het riviertje wat ik overgens na het rooien van de eendagsbloem moest repareren daar er een scheurtje was ontstaan in het beton



met een grote kei en een sterk cement mixie en wat grind heb ik het gefikst



buiten het eerder gemaakte foutje waardoor ik veel water verloor was er nog een lek en dat heeft alles te maken met oud beton, ja timberman je had gelijk, dat oude beton is niet waterdicht geworden, te poreus daarom heb ik het bakkie helemaal scoon gemaakt en er met pure cement dus zonder zand, met een borstel op gesmeerd, gewoon een bekkie onder in de bak en rondvegen maar, laagje over laagje, twee dagen uit laten harden en getest, het lijkt nu allemaal onder controle te zijn, duimen maar.

2 reacties:

Berend Peter zei

Tja in de buurt van water willen plantjes wel groeien! Hoe weet je dat er duizend liter doorheen ging?

jan zei

een ruwe schatting, het aantal centimeters wat het peil gedaald is maal het wateroppervlak, pakweg duizend liter.