dinsdag 20 mei 2008

dikke biggen

vanochtend, ik zat er een beetje doorheen en moet even relaxen dus de hengels aan de fiets gebonden en naar mijn favoriete stek in een park van almere haven, het plekkie ligt er keurig bij, geen rotzooi gelukkig, je vraagt je af en toe af wat sommige sportvissers bezielt zoveel rommel als er achter gelaten word, ik zorg in ieder geval dat de stek netjes achter gelaten word en ook mijn visvrienden doen dat, maar goed het ligt er prachtig bij en volop leven in en op het water, het belooft een lekker middagje te worden.
zoals altijd ga ik eerst het stoeltje en daarna het schepnet klaar zetten, het schepnet moet altijd paraat zijn want eenmaal een sterke vis aan de lijn kun je het wel schudden het net nog in elkaar te zetten en al helemaalmaal als je alleen bent zoals ik vandaag, heerlijk alleen je gedachten door alles om je heen te laten sturen, elk moment wat anders en geen stress.
vervolgens maak ik een blikje maïs open en voer een beetje voor, dat hebben de meerkoeten ook in de gaten en komen meteen aanracen, mmmmm minder, mooie vogels maar erg lastig, ze duiken naar de bodem en pikken je aas, ook als het aan je haak zit, dus goed opletten geblazen, ik wil ze niet aan de hengel, er zwemmen ook 5 jongen omheen die doorlopend gevoed moeten worden dus dus ik snap die koeten wel en laatze maar even en ga de hengels klaarmaken, vandaag een werphengel en een vaste stok.
de bedoeling is zeelt en ik ga het met twee verschillende technieken proberen, allereerst de werphengel, opgetuigd met een schuiflood een stuitje en een haak, niet de meest gebruikte zo niet nooit gebruikte manier om zeelt te vangen het is eerder een tuig voor paling maar wat kan het bommen, wie niet waagt vangt niets, een paar korrels maïs erop en ingooien maar, vlak bij de waterlelies, een mooi stekkie vind ik, verklikkertje erop en klaar.
nu de vaste stok gewoon met een dobbertje wat ik plat op het water laat liggen, loodje op de bodem en hakie met twee korrels erop er een paar cm vandaan zwevend over de grond, afwachten maar.
na wat mooie voorns op de maïs word het hoog tijd voor wat anders, ik besluit de werphengel te verleggen, nog iets dichter onder het lelieblad, ik wil net weer gaan zitten schiet het verklikkertje met een klap tegen de hengel aan en word de lijn door de slip getrokken, tijd om aan te slaan, hangen machtig mooi een zware zeelt heeft het aas gepakt en schiet van links naar rechts door het water, met veel moeite kan ik hem uit de lelies houden en langzaam mijn kant uit werken, met 1 hand de controle houden en met de andere hand het schepnet gepakt, hebbes, een mooie zeelt van om en nabij 50cm en vreselijk dik en het is geen hem maar haar, onthaken en op de foto, zie hieronder.



wat je ook niet moet vergeten is de batterijen van je fototoestel op te laden want helaas hij doet het niet meer dus van de volgende die een uurtje later het aas op de vaste stok te pakken had geen foto, wel een hele mooie vis, ditmaal een mannetje net even kleiner en iets dunner maar beresterk en het koste veel moeite hem te landen, een vaste stok heeft zo zijn beperkingen maar goed wel geland, das nummer twee dit jaar en vandaag ook meteen de laatste, ik zat nog een uurtje of zo en dacht aan de stand van de zon te zien dat het minstens zes uur was dus alles weer op het fietsie geladen nog ff op troep getjekt en op huis aan, 10 minuten fietsen, het was al weer zeven uur dus zo gek ver zat ik er niet naast en aan een horloge begin ik niet want dat werkt op mijn zenuwen.
al met al een mooie en geslaagde middag.

6 reacties:

Anoniem zei

Leuke beschrijving van een middagje vissen. Kun je voor het lijstje op de Taalvlinder nog wat uitdrukkingen uitleggen? Bijvoorbeeld:
"schuiflood een stuitje en een haak"
en "ik wil net weer gaan zitten schiet het verklikkertje met een klap tegen de hengel aan en word de lijn door de slip getrokken, tijd om aan te slaan".
Stuitje, aanslaan, slip?

jan zei

ik zal een uitleg geven, even geduld a.u.b. word aan gewerkt!

Berend Peter zei

Laat ik nou altijd gedacht hebben dat Zeelt uit de zee kwam! Is die niet goed eetbaar?
Maar een mooi verhaal weer.
Vanwaar 'Dikke Biggen?'

jan zei

nee zeelt is niet bepaald lekker en gelukkig maar anders zijn ze zo weer weg, vang ze pas weer sinds een jaar of 5 en dertig jaar geen zeelt gezien en biggen omdat het van die sterke aan de grond azende dikke varkens zijn, ahahha

Anoniem zei

Wauw wat een joekels!
En grappig van die meerkoeten; in A'dam probéérden we ze wel te voeren, in het park, maar ze waren daar net als de eendjes vreselijk verwend: de peuters maar brood gooien, maar eten deden ze niet. (Gelukkig at een reiger nog van het brood, ook wel mooi, zoals ie het eeerst in het water doopte.) Heb je daar geen "eendjes"-voerende peuters? Dan zouden ze misschien ook verzadigd zijn als jij gaat vissen.. :-)

jan zei

hoi jolie, zie volgende blog, biggen 2