donderdag 28 februari 2008

vervolg

nadat ook danny nog een boek en voer gekocht had werd het tijd om eens wat te gaan vissen, het is al een uur of twaalf dus snel op weg binnendoor richting Nijkerk, een route die ik in het verleden vele malen heb gereden om de snelweg te vermijden en te genieten van het oude boerenland, door het industrieterrein van Nijkerk, stukkie water, ff proberen toch, nadat ik de laatste keer mijn "ed stoop" spinnertje had verspeelt heb ik nieuwe moeten kopen, voor een prikkie heb ik er vier gehaald en nu dus proberen of het wat is, danny is zoals gewoonlijk met wat groter kunstaas aan het vissen, vol goeie moed gooi ik een paar keer maar door de toch wel stevige wind krijg ik een pruik in mijn lijn zodat ik het spinnertje niet direkt kan indraaien en het naar de bodem zinkt, wanneer ik de pruik er uit heb draai ik binnen, maar helaas het spinnertje is niet meer van de bodem te krijgen dus een nieuwe erop en nadat ook danny uitgegooid was zonder resultaat op weg naar de polder, onder de a28 door en zo naar de eerste hotspots, weer geen geluk maar we hebben er nog veel meer en de dag is nog lang, op naar de volgende, de aardzee zoals dat heet, hebben daar al eerder gevangen maar vandaag niet dus, althans niet aan deze kant van de weg dus de andere kant proberen, danny verteld ondertussen dat hij op dit stuk al eens een grote heeft gevangen dus gaan we aan de slag, ik strompel zoon beetje door de drassige water kant en laat mijn spinnertje het werk doen, ik zie een stukkie rietkraag met een uitstraling van hier moet je gooien, dus ik gooi en binnen een twee maal draaien aan het molentje zie ik er een snoek opduiken en pats raak, danny komt aangesneld en pakt het snoekie om te onthaken, iets wat ik altijd met liefde aan hem over laat daar er toch hele scherpe tandjes in dat bekkie zitten en danny vind het ook erg leuk, helaas is hij er niet altijd dus moet ik het zelf ook wel eens doen zo zou later weer blijken, snoekie 75cm, terug en tot volgend jaar als je weer wat groter bent.

vervolgens verspeel ik weer spinner en onderlijn doordat ik vast zat, niet mijn dag wat aas betreft, maar goed ik kan nog verder alleen de spinnertjes worden steeds kleiner en lichter wat met deze wind niet echt prettig werkt, dus toch maar een groter kunstaas er op en op naar de volgende hotspot aan de knardijk, danny krijgt er twee keer een stevige aanbeet en een paar volgers, helaas wist de snoek zich te bevrijden en stond danny met lege handen, ik verspeel mijn kunstaas en begin nu het gevoel te krijgen dat dit een record dag word voor mij, niet wat vis betreftmaar wel wat aas verspelen betreft
g(%^&$#!!).
het begint ondertussen al aardig tegen de klok van vijven te lopen dus richting huis om op de weg terug nog een paar hotspots aan te doen, danny heel geheimzinnig want ik ken die nog niet, nou daar komt verandering in, aangekomen sluipt danny naar "zijn" stek en ik ga ergens anders wat staan pielen, heb alleen nog maar een loodkoppie met een stukkie rubber waar ik al heel lang niet meer mee heb gevist en ook niet zoveel vertrouwen in heb, onterecht naar bleek, ik laat danny ff een paar minuten op "zijn" stekkie gooien en hoor hem weer over volgers en zo, ik een stukkie verderop, niets, danny verkast mijn kant op en ik de zijne, goeie van mij, nog geen twee tellen later na een vermeende misworp pats, raak een leuk snoekie vaneen cm of 60 naar ik schat, danny helpt deze keer niet dus ik onthaak hem zelf en zet hem weer terug, wil nog een keer gooien maar nu is het kunstaasje stuk en ik ook dus klaar.
danny vandaag geen geluk maar toch de spanning gevoeld van de snoek, het was een mooie dag.
mijn rug heeft het weer zwaar te verduren gehad door al die taluten en ik ben gaar, danny ook, dus naar huis eten en relaxen, stukkie schrijven en naar bed, vandaar in twee delen.

5 reacties:

Anoniem zei

Die twee delen maakt het extra spannend, vandaar mijn eerdere opmerking over 'cliffhanger'. Eigenlijk moet je het tweede deel pas een dag later doen, dan heeft het meer effect.

Goed verhaal. Misschien kun je wat termen uitleggen voor de leek? Wat is een 'loodkoppie' bijvoorbeeld? En een 'onderlijn'? Ik kan me bij beide wel iets voorstellen, maar zou graag horen wat het precies is.

jan zei

voor mij was dit tweede deel een dag later, schreef gisteravond laat het eerste gedeelte,
zal een blogje maken over onderlijntjes en loodkoppies en zo.
had eigenlijk verwacht dat je zou vragen wat bedoel je met een pruik maar goed dat leg ik dan ook meteen uit maar niet meer vandaag, heb ff genoeg gehad, druk bedoel ik.

Berend Peter zei

Mooi verhaal broeder en die 'pruik' zal wel een forse verwaaide knoop in de lijn zijn.

Anoniem zei

Over die pruik had ik ook even moeten nadenken, inderdaad. Wat de Timberman zegt, klopt wel, lijkt me. Maar straks een mooi lijstje visserslatijn vind ik wel leuk!

Anoniem zei

mooie kleur die snoek ouwe