vrijdag 29 april 2011

een middagje vissen in het park

zoals wel vaker even met vv koen vissen op onze stek in het park.
een beetje lichte regen, een vaag zonnetje, het ziet er gunstig uit, we verwachten er allebij een paar zeelten en of karpers te vangen en toe te voegen aan de reeks mooie vissen die we hier al gevangen hebben.
na eerst een brasem geland te hebben scoort koen een mooie zeelt (aka doktersvis)

koen land nog een brasem en een mooie voorn, 4 tegen 0
ik sta nog steeds met lege handen hoewel dat ook anders had kunnen zijn daar mijn tweede hengel met een pieper (beetverklikker met geluid) een meter of vijf van me vandaan opeens begon te gillen, ik snelde er naartoe en probeerde de vis, 100 procent een karper, te haken maar het monster had in een flits een metertje of dertig afgelegd schuin het water over, ik was hem ff kwijt en kon hem helaas niet haken maar spannend was het wel.

een half uurtje later was het wel raak, alleen was dit een zeelt, een schitterend klein maar stevig visje, ze worden ook wel doktersvis genoemd omdat ze een genezende slijmlaag hebben waar andere vissen wel gebruik van maken door tegen ze aan te zwemmen

het ziet er misschien een beetje grof uit met zo'n punttang in de bek maar geloof me het haakje pakte ik er zo uit

kan natuurlijk niet elke foto zelf maken, het gaat hier om het terug zetten van de zeelt en niet om mijn bouwvakkers decolletee hahhahaha

er gebeurt van alles op en in het water, er jaagt grote snoek, we zien een paar keer een grote klappen, schitterend om te zien, er is ook veel andere vis aan het springen en we hebben constant beet en ik vang nog een brasem en een zeelt en weet de dag af te sluiten met een vier tegen vijf zegen, eigenlijk hadden we er veel meer moeten vangen maar goed het was een mooie dag, alleen jammer dat het filmpje dat ik van koen met zijn zeelt aan het vechten dacht te hebben gemaakt niet gemaakt heb, dikke pech
de meerkoet heeft weer een nest en verdedigd dat tot ver in de omtrek, het zenuwe beest racet honderd meter achter eenden en ander watergevogelte aan en si zelfs voor een zwaan nog niet bang.

zondag 24 april 2011

als bij toverslag

zo.n twee weken geleden was het nog een beetje troosteloze kale bedoening, zeker omdat ik net klaar was met het riviertje, veel kale plekken, dus aan het verplanten gegaan, stekken van de varen die ik al zo'n twintig jaar geleden als stekje meenam uit een bos bij arnhem, na eerst zo'n 15 jaar in een cement kuip op het balkon staat ie nu al weer 5 jaar hier in de tuin en groeit ie elk jaar groter en mooier

ik plantte er een aantal stekjes langs het stroompie en heb geheel tegen mijn gewoonte in een paar plantjes op de markt gekocht, zoals daklook en Sedum (thanks timberman) om tussen de stenen te planten, gewoonlijk wacht ik tot ik van iemand een paar planten of stekken krijg maar nu kon ik niet wachten, groen moet het worden en snel graag hahhah

nou en snel gaat het

het groeit als het ware tegen de klippen op

over al steken de varenstekken hun prachtige kroontjes op

hieronder een avond opname

en deze kikker zit in het donker op de met mos begroeide stenen pot, die al een paar jaar aan de vijverrand ligt, te wachten op een insect

en nu snel weer naar buiten waar het op deze mooie zondagochtend in april al weer een graad of 25 is.

donderdag 21 april 2011

mijn honden vriendjes

een paar dagen in de week ben ik verantwoordelijk voor amy en bobbie (alias ali B) en vermaak ik me kostelijk met die twee, ze bewaken de tuin, slapen veel en hebben zo nu en dan even de kolder in de kop.

woensdag 20 april 2011

torenvalk

met enige regelmaat worden er vogels in en net buiten mijn tuin aangevallen door een torenvalk, en meestal heb ik net geen fototoestel bij de hand of de batterijen zijn leeg wat dan soms wel erg jammer is, zoals vorige week, ik zit lekker een bakkie te doen onder m'n afdakkie, zie ik een duif in glijvlucht naar beneden komen net buiten de tuin
opeens zie ikeen torenvalk die ook in glijvlucht land boven op de duif, dit speelt zich een meter of 7a8 boven de grond af, hij drukt de duif tegen het gras, je zou denken het is gebeurt met het duivie, maar niks is minder waar, uit het niets verschijnen een paar eksters die met een hoop kabaal vanuit een boom duikvluchten maken rakelinks over de valk met zijn prooi, al snel komen er meer eksters en meer duikvluchten, inmiddels zijn er ook een aantal kraaien die er vlak boven al krijsend rondjes draaien.
er komen steeds meer kraaien en eksters en steeds fellere aanvallen op het valkje, ze doe dit waarschijnlijk niet om het duifje te redden, het zijn zelf ook rovers die wel een duifje lusten.
maar door al het tumult weet het duifje te ontsnappen en hebben alle rovers pech, ook het valkje zal weer opnieuw moeten scoren, alles bij elkaar heeft het hele spectakel misschien 5 minuten geduurt en het was prachtig om te zien.

in juli vorig jaar zat ik in de woonkamer toen er een torenvalkje op mijn kippenhok lande, mijn fototoestel was gelukkig opgeladen en ik begon voorzichtig foto's te maken vanachter het raam.

toen ik er een aantal had gemaakt ging ik voorzichtig naar buiten om te proberen dichter bij te komen

het ging allemaal heel makkelijk en ik kon het valkie zowat aanraken, ik dacht snel een heleboel foto's maken, dit gebeurd niet vaak dat je er zo dicht bij kan komen in het wild, nou deze had er geen moeite mee, bleef gewoon rondscharrelen en uiteindelijk omdat de kippen onrustig werden heb ik hem zelfs weg moeten jagen, schitterend.

maandag 18 april 2011

snelle rondblik

vanuit m'n luie stoel

middagje vissen

gistermiddag eb ik weer eens gaan vissen in het park met vv koen
veel gevangen hebben we niet, alleen wat klein spul, niet de moeite om op de foto te zetten.
gelukkig zitten we op een schitterende stek waar je zonder wat te vangen kunt genieten van alles wat er om je heen vliegt, de schitterende kersenbomen, op de foto die met de witte bloesem, we zitten er ook onder, het hele park staat er vol mee.
ook hebben we weer een ijsvogeltje gesignaleerd en de futen, meerkoeten en waterhoentjes zijn al weer druk met nesten maken en elkaar in de veren vliegen, wat een drukte makers zijn het ook, s'winters zie je ze met honderden bij elkaar in wakken en op de graskanten op zoek naar voedsel zonder elkaar het leven zuur te maken, maar in deze tijd is drie al te veel.
heb ze van de winter ook verwend voor de deur, ik had voor de kippen wat groffer voer gekocht maar die vraten het niet, dus heb ik het aan de watervogels gegeven, zelfs nog een baaltje bijgehaald, 50 kilo heb ik ze gegeven, niet in 1 keer natuurlijk maar met twee kilo tegelijk, is ongeveer 3 minuten vreten voor ze.

ga snel weer een keer naar het park en hoop dan weer een zeelt of karper te kunnen scoren waarvan dan verslag.

zondag 17 april 2011

bestrating

net als de zakkies beton had ik ook de steentjes voor het straatwerk al twee jaar liggen, gekregen van een buurman 100mtr. verderop, net als een bultje zand, van een buurvrouw 100mtr. de andere kant op. alles met het kruiwagentje in de tuin gedumpt en nu dan eindelijk ga ik er wat mee doen.

elke keer na een paar fikse buien werd het een blubberboel bij het kippenhok en voor het overdekte zitje

de boel uitgegraven, de waterleiding van de vijverpomp verlegt, ik had hem al een keer stukgestoken met de greep omdat ik de plas water in de grond wilde doen zakken, inplaats van minder water kwam er toen opeens meer water te staan, stom stom stom, compleet vergeten dat ikhem daar gelegd had.

zoals altijd heeft ook hier mijn tuinkabouter de leiding en houd hij de boel goed in de gaten hahaha

nadat ik het zand erop gegooit heb schakel ik visvriend/buurman marco in om de steentjes te leggen, iets wat ik wel kan maar beter niet meer kan doen daar ik de dagen erna compleet uitgeschakeld ben met zere knieen en een onderrug die helemaal niet meer mee wil werken, dus marco.

die marco, daar de boel goed was voorbereid kon hij met zijn immer strak en fris gekamde koppie snel werken en was het in amper twee en een half uur gepiept op het natrillen na dan, dat moet nog gebeuren.

na een grondige inspectie van de opzichter werd er zoals dat een goed gebruik is door de leiding een biertje getapt, proost

vrijdag 15 april 2011

aanleg van het riviertje

het begin aan het riviertje waren een paar zakken beton die ik een anderhalf jaar geleden kocht maar waar ik tot een week geleden nog steeds niets mee gedaan had, ik stond kompleet stil, niet tuinieren, minder vissen, niet schilderen, zo wie zo weinig handenarbeid. maar nu eindelijk gebeurt er weer het een en ander, zo ben ik begonnen met het riviertje wat ik al een tijdje in mijn hoofd heb aan te leggen.

die zakken beton waren eigenlijk een foutje, ik had gewoon cement willen gebruiken maar ik pakte blijkbaar beton. het nare van beton is dat je er niet zo goed mee kan metselen vanwege de kiezeltjes, het mooie is dat ik er achteraf wel blij mee ben, het kleurt mooi donker en de kiezeltjes halen het strakke eruit, gewoon lekker dik kliederen en plakken met die bende, zo kwam de inlaatbak tot stand.

zoals al jaren het geval, mijn tuinkabouter heeft de supervisie

omdat die twee zakkies beton bij lange na niet genoeg zijn, bij 25kg premix beton komt alleen een beetje water, heb ik er nog een paar bij moeten halen en deze keer heb ik ook een paar zakken cement mee genomen om zelf specie te maken en om in te branden wat ik ooit leerde bij berend peter bij het werken aan zijn gevel, een beetje pure cement met wat water om op de stenen te smeren of zoals ik het heb gedaan dopen.

het tweede gedeelte van het gebeuren ben ik anders gaan aanpakken, ik heb nu immers cement, eerst heb ik met de hand een gleuf getrokken die een beetje afloopt, toen een emmer water er door laten lopen om een natuurlijk verloop te creeeren. daarna een zandbed gelegd met ongewassen groot grind er ingedrukt. hierna liet ik er een laag dunne specie over stromen die ik verder met de troffel tegen de gekiezelde wanden opsmeerde, eigenlijk rommel ik maar wat aan.

over de laag cement smeerde ik na een half uurtje een laagje beton en vond ik het wel genoeg voor die dag

wel heb ik er na een paar uurtjes water in gezet, leek me een goed plan om de boel een beetje uit te harden de volgende dag weer verder met een overloop bakkie en het laatste stukje eerst wat bakstenen ingebrand en op een grindtegel, die ik al op diepte in de grond had gegraven, gemetseld en afgemeerd waarna ik de aansluiting met het de dag daarvoor gemaakte bedding weer met een zandbed,grind en cement maakte.

waarna ik ook de laatste lip naar de vijver kon metselen en over het hele gebeuren weer een laagje beton, hier op de foto inmiddels met stroment water.

al snel heb ik de pomp aangezet en het water vind zijn weg

daar de pomp op de klok staat en er dus s'nachts geen water stroomt kan ik de verschillende stukken controleren op lekkage, ik heb verschillende stukken gevonden waar het water wegliep, de bedding was hier en daar iets te laag en de aansluiting van de pvc in het beton was ook niet helemaal jedat
inmiddels is het allemaal gefikst en ben ik tevreden over het resultaat

nu nog wat beplanting
en grind zo hier en daar in het stroompje om te filteren
en genieten maar

2e poging

de tweede poging en het werkt, alleen is het maar 17 seconden film de grotere bestanden willen nog niet lukken en ik zou tot 100 mb moeten kunnen gaan, dus 1000kb is 1 mb, dan is 100mb 100.000kb toch???

nieuw riviertje

moet weer ff wennen , het filmpie wil er nog niet op
ga het straks nog een keer proberen