vrijdag 15 april 2011

aanleg van het riviertje



het begin aan het riviertje waren een paar zakken beton die ik een anderhalf jaar geleden kocht maar waar ik tot een week geleden nog steeds niets mee gedaan had, ik stond kompleet stil, niet tuinieren, minder vissen, niet schilderen, zo wie zo weinig handenarbeid. maar nu eindelijk gebeurt er weer het een en ander, zo ben ik begonnen met het riviertje wat ik al een tijdje in mijn hoofd heb aan te leggen.



die zakken beton waren eigenlijk een foutje, ik had gewoon cement willen gebruiken maar ik pakte blijkbaar beton. het nare van beton is dat je er niet zo goed mee kan metselen vanwege de kiezeltjes, het mooie is dat ik er achteraf wel blij mee ben, het kleurt mooi donker en de kiezeltjes halen het strakke eruit, gewoon lekker dik kliederen en plakken met die bende, zo kwam de inlaatbak tot stand.



zoals al jaren het geval, mijn tuinkabouter heeft de supervisie



omdat die twee zakkies beton bij lange na niet genoeg zijn, bij 25kg premix beton komt alleen een beetje water, heb ik er nog een paar bij moeten halen en deze keer heb ik ook een paar zakken cement mee genomen om zelf specie te maken en om in te branden wat ik ooit leerde bij berend peter bij het werken aan zijn gevel, een beetje pure cement met wat water om op de stenen te smeren of zoals ik het heb gedaan dopen.



het tweede gedeelte van het gebeuren ben ik anders gaan aanpakken, ik heb nu immers cement, eerst heb ik met de hand een gleuf getrokken die een beetje afloopt, toen een emmer water er door laten lopen om een natuurlijk verloop te creeeren. daarna een zandbed gelegd met ongewassen groot grind er ingedrukt. hierna liet ik er een laag dunne specie over stromen die ik verder met de troffel tegen de gekiezelde wanden opsmeerde, eigenlijk rommel ik maar wat aan.



over de laag cement smeerde ik na een half uurtje een laagje beton en vond ik het wel genoeg voor die dag



wel heb ik er na een paar uurtjes water in gezet, leek me een goed plan om de boel een beetje uit te harden de volgende dag weer verder met een overloop bakkie en het laatste stukje eerst wat bakstenen ingebrand en op een grindtegel, die ik al op diepte in de grond had gegraven, gemetseld en afgemeerd waarna ik de aansluiting met het de dag daarvoor gemaakte bedding weer met een zandbed,grind en cement maakte.



waarna ik ook de laatste lip naar de vijver kon metselen en over het hele gebeuren weer een laagje beton, hier op de foto inmiddels met stroment water.



al snel heb ik de pomp aangezet en het water vind zijn weg



daar de pomp op de klok staat en er dus s'nachts geen water stroomt kan ik de verschillende stukken controleren op lekkage, ik heb verschillende stukken gevonden waar het water wegliep, de bedding was hier en daar iets te laag en de aansluiting van de pvc in het beton was ook niet helemaal jedat
inmiddels is het allemaal gefikst en ben ik tevreden over het resultaat

nu nog wat beplanting
en grind zo hier en daar in het stroompje om te filteren
en genieten maar

13 reacties:

Berend Peter zei

Dat doet goed weer iets van je te horen broeder! Mooi project, gaat richting de wildwaterbaan van de Efteling. Mazzel dat die beton nog uit wilde harden! Hoe gaan de hennen?

jan zei

hoezo mazzel met uitharden??
zie vaak in de bouw dat vers gestorte vloeren onder water gezet worden of zit ik er naast ???
eerste eitje kwam met de eerste lente dag

de sista zei

Hartstikke leuk dat je weer begonnen bent! Ik kon alleen de tekst lezen want ik zit midden in Frankrijk op mijn iPhone te kijken. Zodra we in Bédoin zijn en de computer is uitgepakt, ga ik alles eens goed bekijken.

jan zei

hoi och, alleen de tekst is wel grappig, kun je zelf een beeld vormen.

Berend Peter zei

Nee, cement maar ook gips gaat dood als het te lang ligt, dan wil niet meer binden zegt men. Maar ik mag zeggen dat ik ervaring heb met oude gips en cement die wel hard werden na jaren bewaren, maar ook wel niet. Zag liggen aan de opslagplaats denk ik.

jan zei

bij mij heeft de cement eerst een jaar in de woonkamer en daarna in de achterkamer gelegen, dus geen vocht of en vorst, dus dat met dat water was niet zo'n gek iedee??

de sista zei

Ha, Japie! Inmiddels in Bédoin, dus ik kan de fotoos zien. Ze benadern aardig wat ik me me alleen de tekst al had voorgesteld, maar zien is toch leuker. Geweldig, wat mijn broers allemaal voor elkaar krijgen! Je heb het over een pomp, maar de rivier zal toch wel door regenwater worden gevoed of zie ik da helemaal fout?

jan zei

nee sista het riviertje zou droog staan zonder pomp, heb vandaag weer moeten sproeien, alles is gortdroog.
er zit een vuilwater dompelpomp op die er een paar duizend liter water per uur door pompt, de vijver moet gefilterd worden, het is niet alleen voor de sier, het grind doet zijn werk en zo ook de zinkput.

de sista zei

Een vuilwaterdompelpomp?! Waar haalt ie het water dan vandaan?

jan zei

uit de vijver natuurlijk, met een slang onder het gras door, dat vuilwater betekent dat ie ook vuilstukjes, plantenresten en zo kan opzuigen en doorpompen zonder verstopt te raken, ze worden veel gebruikt voor ondergelopen kelders en zo, dat is ook geen schoon water.

de sista zei

Maar het water in de vijver komt toch niet uit de kraan? Of wel?

jan zei

in de vijver zit water uit de gracht, regenwater en ja ook leidingwater, ik kan met mijn pomp geen slootwater naar de vijver pompen, het hoogteverschil is te groot, ik heb daar een zwaardere pomp voor nodig

de sista zei

Aha!