woensdag 20 april 2011

torenvalk

met enige regelmaat worden er vogels in en net buiten mijn tuin aangevallen door een torenvalk, en meestal heb ik net geen fototoestel bij de hand of de batterijen zijn leeg wat dan soms wel erg jammer is, zoals vorige week, ik zit lekker een bakkie te doen onder m'n afdakkie, zie ik een duif in glijvlucht naar beneden komen net buiten de tuin
opeens zie ikeen torenvalk die ook in glijvlucht land boven op de duif, dit speelt zich een meter of 7a8 boven de grond af, hij drukt de duif tegen het gras, je zou denken het is gebeurt met het duivie, maar niks is minder waar, uit het niets verschijnen een paar eksters die met een hoop kabaal vanuit een boom duikvluchten maken rakelinks over de valk met zijn prooi, al snel komen er meer eksters en meer duikvluchten, inmiddels zijn er ook een aantal kraaien die er vlak boven al krijsend rondjes draaien.
er komen steeds meer kraaien en eksters en steeds fellere aanvallen op het valkje, ze doe dit waarschijnlijk niet om het duifje te redden, het zijn zelf ook rovers die wel een duifje lusten.
maar door al het tumult weet het duifje te ontsnappen en hebben alle rovers pech, ook het valkje zal weer opnieuw moeten scoren, alles bij elkaar heeft het hele spectakel misschien 5 minuten geduurt en het was prachtig om te zien.



in juli vorig jaar zat ik in de woonkamer toen er een torenvalkje op mijn kippenhok lande, mijn fototoestel was gelukkig opgeladen en ik begon voorzichtig foto's te maken vanachter het raam.



toen ik er een aantal had gemaakt ging ik voorzichtig naar buiten om te proberen dichter bij te komen




het ging allemaal heel makkelijk en ik kon het valkie zowat aanraken, ik dacht snel een heleboel foto's maken, dit gebeurd niet vaak dat je er zo dicht bij kan komen in het wild, nou deze had er geen moeite mee, bleef gewoon rondscharrelen en uiteindelijk omdat de kippen onrustig werden heb ik hem zelfs weg moeten jagen, schitterend.

1 reacties:

de sista zei

Fantastisch, die opnamen van het valkje! Hij lijkt wel mak. Roven en moorden - het lijken wel mensen.