zondag 2 maart 2008

enkele termen enzo

Misschien kun je wat termen uitleggen voor de leek? Wat is een 'loodkoppie' bijvoorbeeld? En een 'onderlijn'? Ik kan me bij beide wel iets voorstellen, maar zou graag horen wat het precies is.

deze vragen van de sista wil ik graag beandtwoorden en zover mogelijk ook laten zien, maar daar er nogal wat termen de ronde doen die steeds verder verbasteren zal ik proberen de termen die ik gebruik bij de diverse blogjes over de visdagen per blog te vertalen naar wat er bedoeld word, ook makkelijk daar er ook op verschillende vissen gevist word en er dus ook verschillende vistechnieken met daartoe behorende termen gebruikt worden, pfff dat was een mond vol.

aller eerst de vraag wat is een loodkoppie
een loodkoppie ofwel een jighead is een haak met een klompie lood bij het oog, hierop kun je verschillende softbaits bevestigen door de haak dwars door de softbait te prikken alsof het een worm is, dit gebruik je vervolgens op een werphengel en beweegt het kunstaas op de voor dat speciale soort door het water, eigenlijk gewoon proberen een gewond visje of zo na te doen, dit soort aas word gebruikt voor de diverse soorten roofvis die we kennen.




een softbait , het woord zegt het al is een zacht rubber/plastik visje, wormpje wat meestal maar een paar dubbeltjes kost en daarom ook veel gebruikt hoewel er natuurlijk ook wel duurdere softbaits zijn, we hebben daar zoveel soorten en maten in dat ik die niet allemaal kan en ga beschrijven, maar als ik er mee vis id dat meestal een shad of een twister.
mijn laatste snoek van het seizoen ving ik op een twister.









hieronder enkele andere soorten kunstaas waar veel mee gevist word, onder andere de plugswimmer, op mijn laatste snoekdag heb ik er zo een verspeelt door vast te komen zitten, als het een grote snoek was geweest dan is het verlies wat minder maar dit was zonde.


en als laatste maar zeker niet de minste mijn favoriet, de spinner ofwel in de vissersmond een ed stopie, het meest eenvoudige en doeltreffende kunstaas wat er wat mij betreft is in alle soorten en maten.


naast al dit moois is er nog veel meer aan soorten kunstaas te verkrijgen / te maken waarover in een volgend blog meer.

de vraag wat is een onderlijn is snel beandtwoord maar is er in vele soorten.

een onderlijn is een speciaal stukje lijn wat gebruikt word aan het eind van de lijn waar de haak of haken moeten komen, voor elke soort vis die je wilt vangen is er wel een onderlijntje te bedenken, voor de roofvis hebben we het over stalen onderlijnen of stangen daar de snoek en andere roofvissen nogal scherpe tandjes hebben is een stukkie nylon natuurlijk niet genoeg.
nu is zo'n stalen onderlijn natuurlijk geen sleepkabel maar een dun gevlochten stalen lijntje van zo.n 20 tot 40 cm met een warteltje aan de ene kant en een clipje aan de andere kant om makkelijk kunstaas te bevestigen en verwisselen,
en zo'n stangetje is ook erg dun en in de zelfde maten zo'n beetje met ook een oogje en met een soort snelkoppelingetje om aas te bevestigen, erg handig en bovendien omdat het een stangetje is voor sommig kunstaas makkelijker te handelen.

verder heb ik het nog over een pruik gehad maar daar hebben de leken dan weer geen moeite mee want inderdaad timbernan het is een grote verwarde berg lijn ergens, vaak vlak voor je molen en dus niet leuk maar met een beetje wind en te licht aas bijna niet te voorkomen dus eigen schuld.

zoals je wel in de gaten zult hebben is de sportvisser tegenwoordig niet klaar met een stukkie bamboe, garen, kurk en een kromgebogen naald en is het onmogelijk alle ins en outs in 1 blog te vatten, nee we hebben het niet makkelijk dus tot blogs!

6 reacties:

Anoniem zei

Het hoeft ook niet in één blog, hoor! Zeer interessante en nuttige informatie, waarvoor dank.
Ik ga je info verzamelen in een lijstje en dan op de Taalvlinder
zetten, als je het goed vindt. Begrijp ik het goed dat die onderlijn een zeer sterke verlenging is van de gewone lijn? Het is geen extra lijn onder de andere?

jan zei

in het geval van snoekvissen inderdaad een zeer sterk stukkie verleging maar voor andere soorten vis geld dit niet altijd waarover later meer.
als je het interresant genoeg vind mag je het gebruikenop taalvlinder, zeer vereerd

de sista zei

Het begin is gemaakt: ga naar de Taalvlinder
, kopje "vaktaal en jargon" en dan naar "vissers". Dit soort dingen is heel interessant voor vertalers omdat je in een woordenboek niet gauw het woord 'ed stopie' of 'pruik' in die betekenis zult vinden.

Berend Peter zei

Ik vond vanmorgen iets dat lijkt op de PLUG, de haken zaten er niet meer aan, maar dat wonderlijke 'lepeltje' uit de bek nog wel. De resten metaal zijn danig verroest, het heeft dus lang in het water gelegen voordat de storm van de laatste dagen het bij ons op het landje dropte.Leuk de koppeling naar de Taalvlinder.

Anoniem zei

Wauw wat een kleine kunstwerkjes dat kunstaas! En die in de eerste foto mogen ze best iBait noemen, het doet me zo denken aan de eerste iMacs ;-)

jan zei

ja jolie wat een schitterende loodkoppies zijn dat he en nu je het zegt, iBait is een leuke naam.