zaterdag 7 juni 2008

hele kleine kikkertjes en v.v. danny in actie

gistermiddag/avond weer met danny wezen vissen op de mooie stek in het park, er gebeurde net als de avond ervoor toen ik alleen zat niet veel, hoewel er gisteren een grote Bever vlak voor mijn neus aan kwam zwemmen met een paar jongetjes met de telefoon/fototoestel in de aanslag er achteraan rennend en schreeuwend bever,bever, meneer een bever, de bever keek me aan en dook gratieus onder en was verdwenen voor ik de kans had een foto te maken, jammer.
de foto hieronder is niet de bever maar een zeelt aan het hakie bij danny, ik ben vanavond mee voor de actie foto's blijkbaar, want ik heb 1 keer een wegtrekker gehad en daar hield het mee op maar goed van nu af aan wat meer actie foto's.



danny land de zeelt in zijn netje, goed gedaan danny en ik maar hopen ook aan de beurt te komen, mispoes het was afgelopen, heb ik nog wel van gisteren een storietje over de meerkoeten, ze begonnen met 5 jongen, die waren al uitgedund door reiger en snoek tot 2 jongen, een half uur na dat de bever langs kwam en ik nog steeds niets had gevangen hoorde ik een harde klap/plons op/in het water en een hoop geschreeuw van pa en ma meerkoet, slecht teken, die klap was weer de snoek en nu is er nog maar 1 jong en die word nu modderver gevoerd door pa en ma want die gaan onverdroten voort met het stelen van ons aas, helaas voor de koeten is het snoekseizoen nog niet open en mag ik niet op de snoek vissen.



na de landing nog even op de foto natuurlijk, geldig bewijs dit daar danny de dag ervoor op de zelfde stek een karper en een zeelt heeft gevangen maar een foto ho maar, zal hem op zijn woord moeten geloven en dat zijn van die dingen waar we mekaar lekker mee kunnen opjutten.




DE MINI KIKKERTJES
een twee weken geleden waren het dikkoppies maar nu al mini kikkertjes, met tietallen komen ze uit het miniswampie kruipen en dwalen door het gras en tuin, oppassen geblazen waar je je voeten zet dus.



leuk om te zien dat ze nog in ontwikkeling zijn, sommige hebben al wel vier pootjes maar ook nog een staartje



anderen zijn net even verder en hebben helemaal geen staartje meer of nog alleen een ministompie.


nu ze aan het rond springen gaan breekt er een heel gevaarlijke tijd voor ze aan, tot dus ver waren ze redelijk beschermt in het miniswampie met een stukkie kippengaas erover om vogels minder kans te geven, maar nu zijn ze zo gezegt vogelvrij en zijn het voor allerlij vogels en andere dieren een lekker snakkie er zullen er dus uiteindelijk niet erg veel overblijven maar als ik ze in de vijver had laten geboren worden was er nu waarschijnlijk al 99% opgevreten door de vissen, ze hebben dus wel een goede start!

11 reacties:

Anoniem zei

Een bever! Leuk om te zien, de ontwikkeling van dat dril. Ik moest lachen om het woord "vogelvrij" in dit verband en dacht even dat het misschien wel zo ontstaan zou zijn, maar het schijnt dat men vroeger vrij op vogels mocht schieten, dus op mensen die vogelvrij waren verklaard ook. Of die verklaring klopt, weet ik niet, maar ik vond hem op http://tinyurl.com/6dz73l

Anoniem zei

Herstel! Er staat juist dat je niet vrij op vogels mocht schieten. Maar wat de huidige betekenis met die lijken te maken heeft, snap ik niet.

Anoniem zei

Zet je dat "wegtrekker" ook in je notities voor dat verklarende woordenlijstje? AUB? Arme meerkoetjes, maar je zei het zelf al eerder: de natuur is wreed.

jan zei

naar ik geleerd meen te hebben is vogelvrij verklaard zoiets als aan je lot overgeleverd gelaten te worden en aan een ieder met jou te doen wat men wil, eventueel ophangen, deden ze volgens mij vroeger in het wilde westen en met de "negers" die van de plantage ontsnapten dus op veler manier te gebruiken maar ik kan er natuurlijk ook flink naast zitten
en "wegtrekker" komt in de woordenlijst maar ben even druk en zo.

jan zei

vogelvrij rechtenloos??

Anoniem zei

Je zat er helemaal niet naast met de betekenis van 'vogelvrij' maar omdat je het woord in verband met vogels gebruikte, werd ik nieuwsgierig naar de herkomst van het woord. Daar had ik het over, niet over de betekenis.

jan zei

in iedergeval een leuke woordspeling toch!?

Anoniem zei

Een zeer leuke woordspeling die me aan het denken deed zetten.

Anoniem zei

"deed zetten" is dat niet dubbelop, sista? "Aan het denken zette" is wat netter.

jan zei

begin je nu al tegen je zelf te praten sista? dacht even dat IK wat had verbeterd maar kon me dat niet herinneren.

Anoniem zei

Haha, ik zit hier hardop mee te lachen met jullie Chat-log :-))

Een bever heb ik volgens mij nog nooit in het wild gezien (ik weet het wel zeker: nog nooit.) Beeeetje dom dat die jochies niet weten dat erachteraan rennen en roepen de kans op een geslaagde foto verkleint :-) En wat leuk, die mini-kikkertjes!