zaterdag 20 juni 2009

karper, tuin en salamandereitjes

een paar maanden geleden heb ik twee kleine vijvertjes/poeltjes in de tuin gegraven met de gedachte er een salamander vriendelijke omgeving te scheppen om er later salamander larven of eitjes in te doen maar waar vind je die, nou gewoon geduld hebben is de oplossing blijkt, van de week kwam er een man langs lopen die geinterreseert naar mijn tuin keek, hij was de hond aan het uitlaten, de hond ken ik wel maar de man niet, normaal laat zijn vrouw de hond uit en die lacht altijd vriendelijk naar me vertelde ik hem.
hij vroeg of er vissen in de vijver zaten wat ik kan beamen, hij heeft een heleboel jonge goudvisjes in zijn vijver en of ik daar ook wat van wil, ik bedank voor de goudvisjes wetende dat die de reigers erg aantrekken maar hij heeft nog een verrassing voor me, salamander eitjes, wauw zeg ik, die wil ik wel en heel graag zelfs, hij zou proberen er een aantal voor me te zoeken en zal ze langs brengen, graag zeg ik en hij loopt weer verder en ik roep nog een paar keer graagggggggg, jaja zegt de man en verdwijnt.
een uurtje later is ie terug met een emmertje en twee pincetjes, we gaan samen als twee kleine jongetjes op onze knieen en hij gaat met zijn pincetjes de waterplantjes uit elkaar trekken en laat me de salamander eitjes zien, hele kleine glazige bolletjes van misschien 1 milimeter groot en wat eitjes in een wat gevorderder stadium al niet glazig meer, even later laten we de hele boel zakken in het poeltje en is het afwachten wat er uit komt, er zouden volgens hem wel 20 eitjes inzittendus ik heb goede hoop.
voor wat hoort wat en ik geef hem wat kakelverse kippen eitjes mee die hij graag aanneemt.
de komende weken zal ik regelmatig gebogen over het poeltje te vinden zijn op zoek naar de larven, spannend.



in de drie jaar dat de tuin in deze vorm bestaat is het al een behoorlijke wildernis aan het worden en moet ik regelmatig snoeien en zoals deze week ook planten verwijderen/vervangen.
de lavendel die ik drie jaar geleden heb geplant was toen al niet klein maar is in de afgelopen jaren te groot geworden en ook al niet mooier, dus er uit met die handel dacht ik, ik koop wel een nieuwe.





dat laatste was niet nodig, soms hoef je het alleen maar te bedenken en dan komt het zomaar naar je toe, what the blieb, het meissie van vv koen2 heeft van haar werk een tiental lavendels gekregen en kan er nu niets mee of ik er een paar wil, nou vraag ik je hoe is het mogelijk alsof ze gedachte kan lezen, ze komt er vijf brengen, teveel voor mij alleen maar dochter sandra kan er ook een paar gebruiken dus geen probleem.



ik heb weer een paar eitjes gegeven en ben aan het werk gegaan, de oude lavendel eruit, de bloemetjes eruit geknipt, een bossie voor johanna een van mijn buurvrouwtjes die regelmatig groente voor de kippetjes brengt, nog een paar eitjes erbij en allebij blij.
de nieuwe lavendel erin en nog wat kleine plantjes er omheen en klaar is jantje.



ook de druif groeit de pan uit maar die laat ik staan, er zitten al een paar honderd kleine trosjes in en het enige wat ik er nu aan doe is de lange uitlopers er regelmatig afknippen zodat de trosjes meer voeding krijgen, wel strooi ik kalk aan de voet van de druif want daar groeien de trossen nog beter van.



natuurlijk heb ik ook nog zitten vissen, hieronder koen2 met een mooie karper, zijn eerste hier voor de deur maar hij heeft er in de afgelopen jaren al heel wat gevangen en heeft daar ook mooie foto's van, wat een bakbeesten, daar zijn die van mij maar kleine visjes bij.



en ik zelf heb er ook weer 1 kunnen noteren, dit is nummer drie.

7 reacties:

de sista zei

Wat een leuk verhaal over die eitjes en de lavandel! Kun je uitleggen waarom de een grotere karpers vangt dan de ander? Ligt dat aan het aas of aan de viskunst?

jan zei

haha, nee dat is omdat koen2 op grotere wateren heeft gevist en al heel wat jaartjes, ik ben een beginneling en heb nog niet op die wateren gevist op karper maar dat gaat wel gebeuren en wie weet vang ik dan ook van die hele grote.

de sista zei

Dus het ligt aan het water waarin je vist? Daar bij jou voor de deur zwemmen alleen kleine karpertjes?

jan zei

nou echt klein zijn ze niet maar er zwemt maar 1 soort, schubkarper en die word wel groot maar niet zo groot als andere soorten die in ander water zwemmen, sommigen kunnen wel 70 tot 80 pond zwaar worden en hier is 25 pond al zwaar.

Berend Peter zei

In de waterput tussen garage en sloot zitten ook salamanders. Ik heb ze er wel eens uitgehaald en in de sloot gezet omdat ik dacht dat ze het daar beter zouden hebben, maar de volgende dag zaten ze weer in de put! Ik tel er nu een stuk of drie/vier. (Ze liggen vaak te zonnen op een plank die ik schuin in de put heb geklemd.)Maar eitjes heb ik nog nooit gezien.Hoop dat het lukt bij jou.

jan zei

volgens mij heb je daarover in 1 van je blogs bericht.
de eitjes zijn erg klein en zitten meestal tussen planten, dus misschien leggen ze de eitjes wel in het slootje.

Jerry zei

Hallo Jan!
Ik ben sinds Zondag 19 juli weer terug van vakantie! En ik heb erg veel meegemaakt! Maar 1 ding vond ik wel heel leuk. Er waren salamanders! Ik heb er heel veel foto's van gemaakt. Ik denk een stuk of 50 foto's. En 1 keer wou ik een foto van 2 salamanders maken en toen kwam er maar 1 op de foto maar was wel mijn beste foto!
Ik heb ook een video met 3 salamanders erop!
Dus ik zal mijn camera meenemen als ik weer is bij je langs kom.
vriendelijke groet,
Jerry en Joke