zondag 14 juni 2009

het is ff geduld hebben maar dan heb je ook wat

karpervissen is geduld hebben, dat wist ik al heel lang maar deze keer zijn het aantal uren voor de eerste karper van dit seizoen al lang niet meer op twee handen te tellen en zelfs met de voeten erbij lukt dat niet, maar gisteren was het dan eindelijk weer zover, en hoe, ik dacht na een stevige aanbeet eerst aan karper maar al snel voelde ik weinig weerstand en dacht dat het weer een brasem was, maarnee het was een dikke karper die recht op me afkwam zwemmen en toen opeens omdraaide en het gevecht was begonnen, moest de slip van de molen bijstellen, hij zwom dwars door de lijn van mijn andere hengel en ik moest er achter aan, gelukkig was vv marco er om het landingsnet te bedienen al duurde het nog wel even voor deze sterke vis zich gewonnen gaf, ik stond er helemaal van te trillen de adrenaline spoot door mijn lichaam, wat een sensatie, ik begrijp meteen weer waarom ik het doe.




eenmaal op de kant bleek ie keurig in de lip gehaakt en kon ik de haak er zonder moeite uitpakken, vv marco was ondertussen snel naar huis gerend om een weegschaal te halen, het was een dikke 20 ponder, een mooie vis om het seizoen te openen en dit alles midden op de dag om 1 uur.
marco die eigenlijk wat anders wilde gaan doen die dag was binnen tien minuten met zijn hengels ter plaatse zooook vv mikie die ook al van de vangst op de hoogte was, het nieuws gaat sneller dan het licht lijkt.
we hebben nog tot een uur of tien avonds gezeten maar niets meer gevangen, o ja toch wel marco had nog een grote brasem maar daar zitten we niet voor natuurlijk.
het was voor mij in iedergeval een geslaagde dag en het was een sensatie om de kracht te voelen, schitterend.

3 reacties:

de sista zei

Ik begreep nooit wat de lol van vissen was, maar door jouw spannende verhalen begin ik er iets van te begrijpen. Gefeliciteerd met deze joekel!

Berend Peter zei

Ik begrijp jouw opwinding over de vangst, maar zie nog steeds de lol niet! Gisteren zaten wij aan de oever van een kanaal bij Kleef en zag ik een 'sportvisser' een joekel bovenhalen en weer teruggooien. Nog geen vijf minuten later dreef diezelfde vis met zijn buik boven voorbij! Is dat triest voor die vis of een tekortkomen van die visser? Wat is de lol? (Voor de vis.)

jan zei

dat is zeker triest voor die vis en een tekortkoming van de visser, zeker als het om grotere vissen gaat is het belangrijk om ze bij het terug zetten even heen en weer te wiegen door het water om te reanimeren en pas als de vis uit zich zelf weer wil gaan is het tijd om los te laten, de lol voor de vis is er natuurlijk niet echt maar ze krijgen wel een berg voer gratis, tenminste met karpervissen want dan worden er soms tientallen kilo's voer gegooit om een stek te maken.