maandag 14 april 2008

mini swampie en kikkerdril

na weer wat geplons van de kikkers de laatste paar dagen, dit keer donker bruine kikkers, op de foto is er 1 te zien maar dan moet je goed kijken, hint, ergens bij het vierkante bakje met plant in het water, nog een hint, klik op foto voor vergroting, iets duidelijker dan



vond ik vandaag in een hoekje van de vijver een kikkerdril en ook nu weer moet je goed kijken en als je al die kleine donkere pitjes ziet dan zit je goed, de kwaliteit is natuurlijk niet optimaal daar het onderwater is en 2.1mp ook niet alles is maar als het groeit zal het steeds beter te zien zijn waarvan updates als het niet geconsumeert word door vogels of vissen, ga er misschien een stukkie gaas om heen zetten ter bescherming.



om mijn vijver nog iets salamander vriendelijker te maken ben ik even op Internet wezen snuffelen en kwam ik erachter dat stilstaand water in ondiepe poeltjes, beetje moerassig, vandaar mini swampie, een betere omgeving is dan stromend water voor salamanders om zich voort te planten, dus!!


dus stenen en planten aan de kant en graven maar



het gat moet groot en diep genoeg voor een oude specie kuip, ideaal voor wat ik wil



kuipie erin, aarde eromheen, wat plaggen gras met een dikke laag aarde in het kuipie als voedingsbodem voor de te verzamelen planten die in het swampie moeten gaan groeien en zorgen voor beschutting



na de stenen weer opnieuw te hebben gerangschikt en alvast een plant uit de vijver in het swampie te hebben geplaatst begint het er al een beetje op te lijken vind ik, nu op zoek naar plantjes en eventueel een verdwaald salamandertje want af en toe kun je de natuur een beetje helpen toch!!

3 reacties:

Anoniem zei

Wat een werk allemaal, maar het wordt schitterend. Zijn salamanders te vangen, dan? Schieten ze niet meteen weg?

jan zei

nou salamanders vangen zal misschien niet gaan maar de eitjes die volgens mij in strengen gelegd worden moeten toch te vinden zijn

Anoniem zei

OH WAUW, wat is je blog mooi geworden (ik had even de kikkerfoto als laatste gezien) !!
Je tuin ook trouwens, het kan zo in een tuinblad of -boek. Al zou de lezer dan misschien denken: dàt lukt mìj nóoit! ;-))
Ontzettend leuk dat je ook ijsvogels 'live' te zien krijgt.. (Ho, deze reactie hoort eigenlijk bij een ander stukje ;-}))