maandag 11 augustus 2008

eindelijk te water

eindelijk was het dan zover, het is al weer ruim een jaar geleden dat ik het bootje uit brabant ophaalde en in mijn tuin stalde, maar na het nodige opknapwerk was het gisteren toch echt zover, spannend want ik wist niet zeker of de motorophanging die ik maakte wel op de goede hoogte zat, nu wel, fantastisch.

met visvriend koen en zijn maatje mike heb ik de boot achter vv koen zijn auto naar een trailerhelling gereden, helaas was het al een uur of half zeven sávonds dus heel veel tijd om te vissen hadden we niet want de hengels hadden we natuurlijk al wel meegenomen op deze proefvaart.

na het te water laten bleek dat het motortje precies op de goede diepte in het water steekt en hebben we gedrieën een klein rondje gevaren, het motortje heeft een paar jaar niet echt gedraait en sloeg regelmatig af, na wat gerommel aan de afstelling en even de benzine slang van het motortje af terwijl het ronkte om er zeker van te zijn dat er niet te veel benzine in de carburateur zat bleek al snel dat er niets kwalijks mee aan de hand is, zal vandaag proberen het nog wat beter af te stellen.

na maatje mike terug naar de auto te hebben gevaren, iemand moet tenslotte de de auto en trailer weer huiswaarts brengen, konden vv koen en ik over het water naar mijn huis varen en onderweg ook nog ff vissen, helaas was er geen tijd om de te water lating op de foto vast te leggen daar het al wat later was en de champagne was er ook niet maar in gedachten sloeg er wel een tegen de boeg kapot en wenste ik het scheepje behouden vaart!

en heb je ooit zo'n trotse kaptein gezien?
het vaart goed en rond een uur of negen kon ik voor de deur aanleggen en moest ik snel nog even een meerpaaltje de grond in rammen om het bootje aan te verankeren dus even een stukkie steigerpijp (met dank aan Quincy) van een twee en een halve meter de gracht in gerampt, kettingkie er aan en slot erop, zeiltje erover en donker was het, net op tijd dus.
geweldig om nu zo weg te kunnen varen en nieuwe visgronden te ontdekken, volgend weekend gaan we door de sluis en zullen we ervaren hoe het zich op het gooimeer gedraagt met wat grotere golven, spannend word dat zeker en misschien kunnen we ook meteen wat snoekbaars vangen voor de avond maaltijd.
hierover zeker meer.

3 reacties:

Anoniem zei

Gefeliciteerd! De kapitein mag trots zijn op zijn bootje en vv Koen op de eerste foto van de kapitein (als hij die tenminste gemaakt heeft). Fraai licht en mooie compositie met die bomenrij en het water. (Tweede foto van de visvriend is ook leuk, maar ik vind hem minder omdat de kapitein er een beetje nors op lijkt te kijken. Zal wel komen doordat ie tegen de zon in keek.)

jan zei

hahaha, probeerde gewoon een beetje serieus te kijken zoals een kaptein betaamt

Berend Peter zei

Prachtig om te zien broeder! Volgens mij kan je zo de Canadese wateren op!
Ben blij dat hij goed terecht gekomen is, dat motertje heeft een paar jaar stil gestaan maar heeft mij daarvoor nooit in de steek gelaten. Geniet ervan!